Egy hónapja indítottuk útjára szurkolói pályázatunkat óvodás és iskoláskorú gyerekeknek. Tizenegy fős csapatok jelentkezését vártuk az ország minden részéről, akiktől azt kértük, mutassák meg ők, hogyan szurkolnak majd a magyar futballválogatottnak az Európa-bajnokság ideje alatt. Mostanra a pályázat lezárult, a zsűri kihirdette a győztes huszonnégy csapatot, akik a sok-sok nyeremény mellett meghívást kaptak a május 22-i I. Újbudai Focimajálisra.

Az elmúlt hetek eseményei olyan boldogító tanulságokkal szolgáltak, hogy úgy éreztük, e „marketing” szakmai sikereket is meg kell osztanunk a nagyközönséggel. A kezdetektől nyilvánvaló célunk volt, hogy olyan különleges tartalmat hozzunk létre, ami sokakhoz szól, sokaknak érdekes, viszont teljességgel eredeti. A kampány anyagi támogatására nem volt keretünk, így a kommunikációra pénzt nem költöttünk, leszámítva a néhány alkalommal elköltött néhány ezer forintos Facebook hirdetési költséget.
Egyfajta bizonyítékot és példát is szerettünk volna mutatni arra, hogy egy politikus (jelen esetben én) is elérhet olyan sikereket a közösségi médiában, amihez hasonlót jellemzően csak a legnagyobb marketing büdzsével rendelkező társaságok vagy bulvár tartalmak képesek elérni Magyarországon.
Mi „inbound” marketingnek nevezzük – mások biztosan más néven ismerik – ezt a megközelítést, aminek a lényege talán úgy foglalható össze, hogy az érdekes tartalomhoz érdekes témákat keresünk, közben magunk kezdünk el érdekes dolgokat csinálni, ami viszont, ha egyedi, személyes és magával ragadó, rengeteg embert ér el organikusan is az online világban. Mindeközben remekül érezzük magunkat, folyamatosan tanulunk, fejlődünk, és úgy kezdünk el viselkedni, kommunikálni, hogy az akár másokat is őszintén érdekelhet. Megváltozik az ember szemlélete, a kreativitás nem egy erőltetett cél lesz, hanem természetes beállítottság. Mindezt megérzi a néző, olvasó és megosztással, letöltéssel, like-kal jutalmazza az így hitelessé váló tartalmat.
Az első pozitív tapasztalatokat hamar begyűjtöttük. Csányi Sándortól Rogán Antalig, Hajdú B. Istvántól Fábián Lászlóig nem volt olyan sportoló politikus vagy ismert személy, aki ne mondta volna örömmel kameránkba a bűvös kérdést „És ti hogyan szurkoltok majd?”. Elsőként ezekből a kis videókból készített a férjem 15 másodperces rövid kis szpotokat esténként a mobiltelefonján.  Létrehoztuk a „NemKispályás” Facebook oldalunkat , és indulhatott a kampány. A kommunikáció – néhány kósza Twitter üzenetet leszámítva – nem is terjedt túl a Facebook-on, nem terveztünk professzionálisabb integrált kampányt, kíváncsiak voltunk, hogy – egyelőre csak a Facebookon – mire vagyunk képesek.
Az újabb boldogság adag akkor érkezett, amikor egyre többen kezdtek csatlakozni támogatóként a pályázathoz. Az MLSZ, a sport-államtitkárság, a főváros, Újbuda önkormányzata, az Ovifoci Alapítvány, a Formatex játékgyártó cég, a Neckermann utazási iroda révén egyre bővült a felajánlott nyeremények értéke és mennyisége. Egyhetes franciaországi nyaralás, EB-belépőjegyek, dedikált mez, Football Heroes focistafigurák, válogatott mezek, egyéb belépőjegyek és személyes találkozás a válogatottal az Elefántcsontpart elleni mérkőzésen, sok-sok játék, sportszer, ajándék. Láthatóan volt egy cél, amihez örömmel adták nevüket és hozzájárulásukat cégek, intézmények is.
Az igazi örömet azonban maguk a pályázók, a pályázatok okozták mindannyiunk számára. (http://www.kiralynora.hu/focieb2016) Könnyekig meghatódva néztük, olvastuk az elkészült műveket. Közben a Ferencváros válogatott játékosai is elküldték kis videójukat, amiben megköszönik a gyerekek odaadását. Van falu, ahonnan a polgármester hozza a Focimajálisra busszal a gyerekeket, és olyan csapat is, aminek a többsége még Budapesten sem járt. Ilyen értéket hoztunk létre, ilyen tartalom készült. Szeretettel, őszintén. A közönségszavazás még zajlik, a pályaművek készítői, rokonai, ismerősei nézik, letöltik, osztják, like-olják, kommentelik a legutóbbi bejegyzéseinket. A közösségi média – immár magától – egy olyan célért dolgozik, ami csak boldogságot okoz mindenkinek. Csak javasolni tudom.

Király Nóra
Újbuda alpolgármestere