A Fiatal Családosok Klubja (Ficsak) alapítójaként több családszervezeti vezetővel közös egyetértésben magam is támogatom, hogy szeptember 1-től egy új kormányrendeletnek köszönhetően szigorításokkal indul a 2024/2025-ös tanév a magyar iskolákban. 

A kormány döntése szerint tilos lesz az olyan veszélyesnek minősülő tárgyakat bevinni az iskolába, mint a csúzli, a dobócsillag, különböző vágó- és szúróeszközök, de közéjük fognak még tartozni a dohánytermékek és az energiaitalok is. “Használatában korlátozott” tárgyak lesznek szeptembertől a telekommunikációs eszközök: mobiltelefonok, tabletek, kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközök és internet elérésre alkalmas tárgyak, beleértve az e-book olvasókat és az okosórákat is. Nagyon bízom benne, hogy ez egy betartott szabály lesz minden iskolában, és napközben gyermekeink a tanulásra és az emberi kapcsolatok építésére tudnak majd koncentrálni a kütyüzés helyett.

A Ficsak, a gyermekek és fiatalok egészségvédelmét szem előtt tartó civil szervezet alapítójaként rendkívül örülök annak, hogy a mobiltelefonok és az energiaitalok szabályozásának társadalmilag közös ügye kapcsán a kormány kikérte a családszervezetek véleményét, és meghallgatva álláspontunkat döntöttek, és hozták meg a 2024. szeptember 1-től érvénybe lépő kormányrendeletet. Civil szervezetünk évek óta elkötelezetten kiáll a gyermekek védelmében. Gyermekvédelmi kampányai keretében támogatja az egészséges iskolabüfét, a “digitális detoxot”, és fellép a dohányzás káros hatásai ellen, valamint az energiaitalok 18 év alattiak számára hozzáférhetőséget tiltó törvényi szabályozást is kezdeményezett.

Magam is látom, tapasztalom a környezetemben a kütyüzés, a dohányzás és az energiaitalok káros hatásait, mely a fiatalok mentális egészségét komolyan veszélyezteti. Véleményem szerint a digitális biztonság és egészségvédelem az iskolákban a technológiai eszközök használatán túl egy átfogó megközelítést igényel, amely figyelembe veszi a diákok fizikai és mentális jólétét, valamint az adataik védelmét is. Ennek elérése érdekében az iskoláknak együtt kell működniük a szülőkkel, a tanárokkal és a technológiai szakemberekkel.

Sajnos a kütyük azon túl, hogy megzavarják a tanórák menetét, elterelik a diákok figyelmét, nagyobb teret adhatnak az online zaklatásnak (bullying), illetve erősíthetik az okostelefon-függést is. Több adat is arrafelé mutat, hogy a telefonok és a közösségi média terjedése óta látványosan romlik a fiatalok mentális egészsége, beleértve a depresszió kialakulását és az öngyilkossági gondolatokat is. Ezért az okoseszközök iskolákban való korlátozására szükség van! Ez nem újszerű gondolat: Franciaországban már 2018 óta tilos az általános- és középiskolákban a tantermekben és az udvarokon a készülékek használata, kivételt vészhelyzet jelenthet, vagy ha a használat oktatási célból szükséges. Hasonló elvek alapján Olaszország és Portugália is bevezette már ezt az intézkedést. Az UNESCO 2023-as jelentése is szigorú fellépést javasol a témában, mert vizsgálódásuk alapján megbízható adatok mutatják, hogy az okostelefon-használat növekedése rontja a tanulmányi eredményeket, az eszközök fizikai közelsége pedig nehezíti a koncentrációt.

Egészségvédelem a digitális környezetben

Elengedhetetlennek tartom, és teljes mértékben támogatom hogy iskolákban idén szeptembertől egyre nagyobb figyelmet fordítanak a diákok képernyő előtt töltött idejének korlátozására, mert miközben szemfáradtsághoz, fejfájáshoz, alvászavarokhoz és egyéb mentális problémákhoz vezethetnek, digitális túlterheltséget és a stresszt is okozhatnak számukra. A digitális eszközök használatának mellőzésével az iskolákban a diákok szociális készségei is jobban fejlődhetnek, biztosítva számukra a személyes interakciókat.

A FICSAK számos családdal kapcsolatban állva, sajnálatos módon szintén tapasztalja a fent felsorolt káros hatásokat, így teljes mértékben egyetért a szigorítással, és támogatólag részt is vett, illetve megosztotta tapasztalatait a kormány felkérésére a társadalmi egyeztetésen. Bízunk benne, hogy ez a mostani intézkedés nagy előrelépést jelent a fiatalok mentális egészségének megőrzésében, az oktatás megreformálásában.

A cikk forrása: Ficsakblog.hu